Matkavuosi 2015

Nyt, kun pääsin koostepostausten makuun, päätin koota yhteen viime vuoden aikana tekemäni matkat. (Tein saman myös edellisenä vuonna - vuoden 2014 reissupostaukseen pääset tästä.) Olen itse asiassa aloittanut tämän postauksen kirjoittamisen jo useampaan kertaan, mutta juuttunut joka kerta fiilistelemään seikkailujamme ja unohtanut kirjoittamisen - varma merkki siitä, että matkavuosi oli erittäin onnistunut!

Onnistuneen lisäksi kuvailisin reissuvuotta myös sanoilla monipuolinen ja mielenkiintoinen, siitäkin huolimatta, että yleisin lomakohteeni oli taas kerran - yllätys, yllätys - Suomi. Ehkä se on ulkosuomalaisen kohdalla ihan ymmärrettävää...

Kiireinen työtahti rajoitti tietysti matkatahtia, mutta vähemmän kuin olisin voinut kuvitella. Puuttumaan jäi tänäkin vuonna oikeastaan vain Venäjän-matka (viisumivapautta odotellessa), vaikka tietysti kotisaarellakin olisi voinut reissata vähän ahkerammin. Jaoin tämän postauksen kolmeen osaan: ensin vuorossa ovat Brittien sisällä tehdyt reissut, sitten Suomen-lomat, ja sitten ne muut, ‘ihan oikeat matkat’.

Huhtikuussa suuntasin muutaman päivän työkeikalle Leedsiin. Tämä oli ensimmäinen kertani Yorkshiressa, ja sain ilokseni huomata, että pohjois-englantilaiset olivat juuri niin ystävällisiä kuin sanotaan. Pääsin lyhyen reissun aikana tekemään paljon, mm. vierailemaan yhdessä Britannian viimeisistä hiilikaivoksista ja kuulemaan vuosikymmeniä samassa paikassa työskennelleiden miesten fiiliksiä siitä, kun varmana pidetty duunipaikka katoaakin alta pari vuotta ennen eläkeikää. Vapaa-aikana kiertelin Leedsiä, ja teollistuneena, tylsänä paikkana pidetty kaupunki näytti minulle parhaat puolensa.

Leeds oli viime vuonna ainoa yli yön kestänyt brittireissuni, mutta onneksi myös päiväreissuilla ehtii paljon. Cambridgessä perheeni ja poikaystäväni kanssa vietetty kesäpäivä on yksi lämpimimpiä muistojani koko vuodelta. Vertauskuvallisesti ja kirjaimellisesti: sää helli meitä, ja retki oli muutenkin aika lailla täydellinen. Kierreltyämme vähän aikaa kauniin yliopistokaupungin keskustaa siirryimme syömään lounasta joen varressa sijaitsevalle ruohokentälle, jonka vieressä laidunsi vapaana suloisia lehmiä. Sitten siirryimme cambridgelaisen klassikon pariin: vuokrasimme veneen ja ‘punttasimme’ pitkin Cam-jokea. Okei, totta puhuen punting (eli veneen työntäminen eteenpäin pitkien ja painavien puukeppien avulla) jäi aika pitkälti miesten vastuulle, ja minä ja mummo keskityimme lähinnä nauttimaan kyydistä ja huikeista maisemista ilta-auringossa paistatellen. Perfect!

Syksyllä lähdimme poikaystäväni kanssa moottoripyöräretkelle suloiseen Canterburyyn - aurinkoisesta syyspäivästä keskiaikaisessa kaupungissa voi lukea lisää täällä. Lisäksi tein itsekseni muutaman lyhyemmän päiväretken Lontoon lähiseuduille; vierailin muun muassa Ham Housessa ja Osterleyn kartanossa.

Ihanassa ja rakkaassa Helsingissä kävin viime vuoden aikana viisi kertaa: tammikuussa, huhtikuussa, heinä-elokuussa, lokakuussa ja marras-joulukuussa. Lyhyin matka kesti vain viikonlopun, pisin reilut kymmenen päivää.

Suomen-lomiin mahtui niin paljon ihania perheen ja ystävien kanssa vietettyjä hetkiä, että yksittäisten kohokohtien nimeäminen on vaikeaa. Erityisen hyvin mieleen ovat jääneet mm. Pääsiäisen vietto, Lintsin valokarnevaaleille osallistuminen (miten ihmeessä pelkään laitteita nykyään enemmän kuin lapsena?), Helsingin upea ruska, lukuisat elokuvissa vietetyt illat, Kiasman superhauska Tottelemattomuuskoulu ja kesäinen Meillä on Unelma -mielenosoitus.

Entä ne ihan oikeat matkat?

Toukokuussa matkustimme Pariisiin. Asuimme pienessä ullakkohuoneessa, jonne kavuttiin viisi kerrosta jyrkkiä askelmia pitkin ja jonka seinänaapurit riitelivät erittäin äänekkäästi, joskus monta kertaa päivässä - mutta josta avautui upea näkymä kaupungin kattojen ylle. Vuokrasimme kaupunkipyörät ja ajelimme pitkin kanaalien vartta ja pieniä mukulakivikatuja. Söimme patongin toisensa perään, kiersimme Louvrea ja kuljimme käsi kädessä Seinen rantaa. Kuulostaako kliseiseltä? Ehkä, mutta oli sitäkin ihanampaa.

Matkatapa: Eurostar-juna Lontoosta
Yöpyminen: Kanaalin varrella sijaitseva Airbnb-kämppä
Budjetti: Aika pieni - junamatkojen vaihtaminen lentoihin olisi alentanut matkan hintaa, mutta myös matkustusmukavuutta.

Uudessa takissa Munchenin rautatieasemalla

Kesäkuussa oli kaksoisloman vuoro: päätimme turhaa lentämistä vähentääksemme yhdistää toisiinsa lomat Etelä-Saksan Munchenissä ja Espanjan pääkaupunki Madridissa. Pyysin - ja sain - kaksi viikkoa lomaa (mikä ei ole lainkaan itsestäänselvyys Lontoon duunimarkkinoilla) ja lähdimme innoissamme reissuun.

Valitettavasti Munichin viikko ei kuitenkaan mennyt ihan nappiin. Ensinnäkin Saksassa oli ajankohdasta huolimatta sen verran kylmä, että jouduin ostamaan uuden takin ja kengät tarjetakseni ulkona edes joten kuten - mutta se nyt on tuskin edes mainitsemisen arvoinen juttu. Samaa ei voi sanoa siitä, että heti ensimmäisenä yönä poikaystäväni korvasta alkoi vuotaa verta. T oli sen verran kipeä, että jouduimme lähtemään päivystykseen: paha korvatulehdus ja tärykalvon puhkeaminen tarkoittivat antibioottikuuria, vahvoja särkylääkkeitä ja kolmensadan euron laskua. Vietimmekin loman ekat päivät aika tiiviisti kämpillä saksalaisia herkkuja maistellen ja Netflixiä katsellen. Lähtöpäivänä taas onnistuimme myöhästymään koneesta, kiitos lentokenttäliikenteen sekoittaneen signaalivian. Pienistä vastoinkäymisistä huolimatta tykkäsimme Bavariasta kovasti ja lumoduimme vuorimaisemista, joihin pääsimme seikkailemaan päiväretkellä.

Madridissa vietetty viikko sujui onneksi huomattavasti mukavammissa tunnelmissa. Espanjan pääkaupunki nousi heittämällä lempikohteideni listalle: upea arkkitehtuuri, mielenkiintoinen kulttuuritarjonta, herkullinen ruoka, huikea yöelämä ja ylipäätään ihana tunnelma hurmasivat meidät täysin. Saksan vastapainoksi Madridissa lämpotilat kohosivat päivisin neljäänkymmeneen asteeseen, joten siestat ja jäähilejuomat olivat kovassa suosiossa. Rentoutuminen ja lepo olivat juuri sitä, mitä Munichin jälkeen kaipasimme, ja olisin itse mielelläni jäänyt Madridiin vielä pariksi viikoksi - mutta poikaystävä paljasti minulle myöhemmin olleensa äärettömän tyytyväinen päästyään lomamme päätteeksi kotiin.

Matkatapa: Lennot Lontoosta Muncheniin, Munchenista Madridiin ja Madridista Lontooseen.
Yöpyminen: Munichissä lähiössä sijaitseva Airbnb-kämppä, Madridissa ihan keskustassa sijaitseva pieni hostel.
Budjetti: Munichissa aika iso, koska asuminen on kallista, Madridissa pieni, koska kaikki on aika edullista - mutta kokonaiskustannuksia nosti poikaystävän sairaalareissu sekä se, että jouduimme bookaamaan uudet lennot Espanjan ja Saksan välille. Onneksi vakuutus korvasi ison osan kummastakin lisäkustannuksesta.

Kävimme Viron-matkan aikana mm. Piusan hiekkakuopilla.

Heinä-elokuun vaihteessa lähdin ekumeeniselle, Pariisin ilmastokokoukseen valmistavalle ja ilmastonmuutosta vastustavalle pyhiinvaellukselle Etelä-Viroon. Matka oli minulle merkittävä monesta syystä, eikä vähiten siksi, etten ollut käynyt kolmannessa kotimaassani melkein seitsemään vuoteen. Heti ensimmäiseksi Tallinnaan päästyämme suuntasinkin ruokakauppaan ja pakkasin korin täyteen - en suomalaisten matkailijoiden yleensä suosimia tuliaisia, vaan pieniä kohuke-rahkapatukoita, jotka kuuluvat suurimpien herkkujeni pariin.

Tallinnasta matkasimme junalla Tarttoon ja sieltä eteenpäin pitkin eteläistä Viroa. Yövyimme suurimman osan matkasta erittäin pelkistetyssä leirintäkeskuksessa, jollaiseen en välttämättä tavallisesti löytäisi tietäni, mutta jossa viihdyin muutaman päivän ajan todella hyvin - siitäkin huolimatta, että keskuksesta loppui kuivuuden vuoksi vesi ensimmäisen päivän jälkeen, emmekä sen jälkeen päässeet esim. suihkuun.

Tämä sopi oikeastaan aika hyvin itse reissun teemaan, ilmastonmuutokseen ja sen inhimillisiin seurauksiin. Oli hauska huomata, miten huolestuneita olimme siitä, pääsisimmekö käyttämään suihkua tai vessaa - mukavuuksia, joista läheskään kaikki maailman asukkaat eivät saa nauttia ja joiden saatavuuteen ilmastonmuutos (kaiken muun lisäksi) vaikuttaa.

Matkan ohjelmaan kuului paljon kaikkea ihanaa jumalanpalveluksista kansanfestareihin, ortodoksiporukassa hengailemisesta eri uskontokuntien edustajien tapaamiseen, saunailloista mustikkaretkiin ja ilmastokonferenssista Etelä-Viron maisemissa seikkailuun. Kaiken kruunasi noin parinkymmenen kilometrin ekumeeninen pyhiinvaellus toiseksi viimeisenä matkapäivänä. Mietin etukäteen aika pitkään, lähdenkö reissuun (ja saanko sen ajaksi lomaa), mutta onneksi lähdin ja sain -  kyseessä kun oli heittämällä yksi koko kesän huippuhetkistä.

Matkatapa: laivamatkat Helsingistä Tallinnaan ja takaisin. Viron sisällä liikuimme junilla ja autoilla.
Yöpyminen: pikkuruisissa majoissa leirikeskuksessa & ystävien ystävien luona.
Budjetti: Erittäin pieni.

Matkavuosi huipentui marraskuiseen Madeiran-matkaan, yhteen parhaista reissuista pitkään aikaan.

Matkatapa: Lennot Lontoosta.
Yöpyminen: Hotellissa. Olin jo melkein ehtinyt unohtaa, miten kivoja hotelliaamiaiset voivat olla!
Budjetti: Pieni - paitsi ravintoloiden osalta.

Ps. Viime viikonlopun surullisten uutisten jälkeen on pakko linkata mun tapaamiseen Econ kanssa. Koska joskus kirjojen lukeminen on parasta matkailua.

1. Oli sulla vähän parempi matkavuosi kuin mulla tai ainakin hivenen monipuolisempi. Pitää palata myöhemmin tutkimaan noita sun reissuja väöhän tarkemmin, kun edellisestä käynnistä sun blogissa on varmaan puoli vuotta.

2. Kuulostaa kyllä hyvältä matkavuodelta! Tuo Madrid on alkanut minuakin kiinnostamaan, kun niin moni on sitä viime aikoina kehunut.

3. "Puuttumaan jäi tänäkin vuonna oikeastaan vain Venäjän-matka (viisumivapautta odotellessa)"

Tiesitkö muuten, että St. Peter Linen kyydissä pääset Pietariin ilman viisumia (max 72h oleskelu maissa)? Tietysti muualle Venäjälle täytyy sitten hakea viisumi, mutta tässä on yksi vaihtoehto. :)

4. Kuulostaa kivalta reissuvuodelta. Erityisesti kiva kuulla, etä tykkäsit Madridista. Itse vietin siellä koko viime syksyn ja voi että se olikin ihanan monipuolinen kaupunki. Tykkäsin.

5. Näin myös ulkosuomalaisena on yhdyttvä kanssasi tuohon, että lomat suuntautuvat yleensä Suomeen. Toisaalta ihanaa tavata ystäviä ja sukulaisia, mutta toisaalta missä ne "oikeat" lomat on!?! Tosin näin Keski-Euroopassa asuvana on helppo tehdä päivän visiittejä eri paikkoihin :) En ole muuten vielä koskaan käynyt Lontoossa, mutta jossain vaiheessa täytyisi sinne päästä. Täytyykin etisä blogistasi kaikkia hyviä matkavinkkejä sinne :)

6. Sekoitanko johonkin muuhun blogiin vai postasitko Cambridgestä?? Ihan kuin olisin jopa kommentoinutkin johonkin Cambridge-postaukseen viime vuonna. Sinne on nimittäin tarkoitus mennä jossain vaiheessa, mies kun ravaa siellä työmatkoilla. Vielä en ole ehtinyt matkaan, mutta ehdottomasti haluan joku kerta lähteä mukaan!

7. Kiinnostavan kuuloinen reissuvuosi! Itse haaveilen siitä, että pääsisin kiertelemään Virossa, kun siellä ei ole tullut käytä Tallinnaa pidemmällä. Oli varmasti ikimuistoinen reissu. Sellanen sivuhuomio tähän vielä, että sulla on aika huikeat hiukset <3.

8. Kuvauksesi Pariisin lomastanne kuulosti niin Pariisilta! Voin hyvin kuvitella naapuriasunnossa tempperamenttisen ranskalaisen pariskunnan riitelevän. Eikö ne ranskalaiset ole just tuollaista riitelevää porukkaa :D

9. no sulla on kyllä ollut reissuja laidasta laitaan :-) oikein hyvää ja seikkailujentäyteistä vuotta 2016!

10. Eurooppa on ihan kiva manner - ja näytätkin sitä monipuolisesti kiertäneen!

11. Paljon olet reissannut Euroopassa. Leedsin "gondoli" vaikutti mielenkiintoiselta :-) Onhan tuossa etu, että asuu jossakin eri maassa kuin kotimaa, tulee tutkittua sitä sitten huomattavasti laajemmin, kuin reissuilta Suomesta käsin. Aika moni suomalainen on käynyt Lontoossa, mutta harvempi Leedsissä.

12. Hauska idea niputtaa vuoden reissut! Tulin juuri Lontoosta ja samalla kävin myös ensimmäistä kertaa sen ulkopuolella, juna oli aika näppärä joten täytyypä katsella jatkossa vähän muitakin paikkoja lähiympäristöstä. Madrid <3

13. Hauska idea tehdä postaus vuoden reissuista! Tulin juuri Lontoosta ja kävin ekaa kertaa myös sen ulkopuolella, junat olivat näppäriä, joten ensi kerralla voisi katsella päiväretkikohteeksi jotakin muuta kaupunkia lähiympäristössä ;) Madrid <3

14. Hienolta kuulostaa reissuvuosi. Mua kiinnostaa myös lähteä seikkailemaan Viroon Tallinnan ulkopuolelle. On se kumma, että jokin paikka on niin lähellä, mutta silti siellä tulee käytyä vain harvoin ja vain pääkaupungissa. Britteihin olemme suunnitelleet toistaiseksi toteutumattomia reissuja jo pitkään. Lontoo ja Essex on kohtalaisen hyvin koluttu, kiitos sieltä kotoisin olevan avopuolison, mutta kaikki Lontoon pohjoispuolella on vielä käymättä. Ja Lake District on yksi ehdottomista bucket list -kohteista mulla! :) Mukavia matkoja hei myös tälle vuodelle!

15. Hei, et todellakaan ole ainoa, joka roudaa Virosta kasan kohukeita tuliaisiksi! Tosin enää ei oikeastaan tarvitsisi edes, koska niitä saa myös täältä Jyväskylästä Tallinna-kaupasta. Oon ostanut sieltä myös virolaisia savujuustoja ja valkosipulileipäsnäksejä ja pelmeneitä ja Limonaadia ja mitähän vielä. :D Lempparikauppa! Ehkä tutustuttaa muutkin kuin Virossa asuneet sen maan herkkuihin. Suomestakin saa nykyään muuten kohukea vastaavia Maisku-rahkapatukoita monista marketeista :)

Voi Madeira, sinne matkaaminen on haaveissa!

16. Voi että, oon kyllä vähän kateellinen, kun pääset vierailemaan Suomessa viis kertaa vuodessa :) Täältä Ausseista kun ei oo ihan yhtä helppo käydä visiitillä...

17. Mä poistuin Euroopasta ekaa kertaa vasta viime vuonna, ja paljon on silti tullut nähtyä. Sinäkin näköjään sitä paljon nähnyt. Ihanan kuuloinen reissuvuosi takana, ei muuta kuin reissurikasta vuotta 2016! :)

18. Mukavalta kuulostavia reissukohteita - varsinkin tuo Madeira, joka on kyllä kaunis :)

19. Mä oon nyt päättänyt kanssa keskittyä enemmän Eurooppaan. Pienenä on tullut käytyä monessakin maassa mutta nyt niitä täytyy alkaa käymään vähän uudestaan läpi kun ei niistä reissuista muista mitään :D Olo on kuin ei olisi Eurooppaa vielä tutkinutkaan ja sehän täytyy tietysti korjata. :)

20. Reippaastihan noita reissuja on kertynyt - kyllä ne Suomen ja Brittienkin matkat voi mukaan laskea hyvin, vaikka ymmärrän kyllä täysin tuon pohdinnan että ovatko ne nyt edes oikeita matkoja, itsekin monesti ajattelee reissuilla vain niitä Suomen rajojen ulkopuolelle suuntautuvia matkoja vaikka täällä kotimaassakin olisi vielä niin valtavasti nähtävää! Harmi että Munchenin keikka ei sujunut parhaalla tavalla, mutta hyvä että muuten vaikutti aika positiiviselta reissuvuosi!

21. Ihania reissuja mahtui sun viime vuoteen! Mulla oli haaveena tänä pääsiäisenä kierrellä Lontoota ja lähiseutuja, esim. just tuota Canterburya. Mutta en löytänyt tarpeeksi edullisia lentoja tarpeeksi järkevinä ajankohtina. Ehkä sitten kesämmällä. Lontoossa olen käynyt muutaman kerran aiemminki, mutta sen lähitienoot ovat varsin tuntemattomia.

22. Näyttää siltä että sulla oli mukava matkailuvuosi! Madrid houkuttaisi mua kovasti ja täytyy myöntää että Viroa olen nähnyt todella vähän. Olisi aika lähteä tutkimaan naapurimaata vähän tarkemmin :)

23. Hyvin olet Eurooppaa kolunnut, kiva että sulla on Suomessakin ollut mahdollisuus vierailla niin usein. Mäkin odotan Venäjän viisumivapautta, vaikka sitä saadaan varmaan odotella vielä pitkään. :D

24. Tosi hieno matkavuosi ja onneksi pienet vastoinkäymisetkään eivät ilmeisesti latistaneet intoa ja tunnelmaa! :)

25. Todella mielenkiintoisia kohteita - niin Englannissa ja muualla. Toivottavasti oma matkavuoteni tänä vuonna menee edes lähellekään tätä! :)

26. Viroon pitäisi kyllä tutustua laajemminkin. Monipuoliselta kuulosti reissuvuotesi

27. Pariisin vierailusi kuulostaa ihan minun omalta matkalta. Kaupunkipyörät, Seinen ranta, eväät, pullo valkoviiniä, ullakkohuoneisto. Se on siinä <3